Sportblessures en Ongevallen

Sporten is gezond.

Als u gaat sporten is het belangrijk om met een aantal zaken verstandig om te gaan zoals o.a. het rekening houden met leeftijd, conditie en fysieke mogelijkheden, zodat sporten leuk blijft. Niet iedereen houdt hier rekening mee. Het gevolg is blessures. Denk maar aan de problemen die kunnen onstaan na een partijtje voetbal, een intensieve tenniswedstrijd of een val bij skiën of snowboarden.

Verschillende sportblessures

Bursitis
Schouderbursitis ontstaat meestal door een overbelasting van het schoudergewricht. Door deze overbelasting komt de ?bursa? (het vloeistofzakje met het smeersel van het gewricht) onder zware druk te staan. Hierdoor raakt deze geïrriteerd en kan ontsteken. Dit veroorzaakt veel pijn aan de schouder en beperkt daardoor de bewegingsvrijheid van het schoudergewricht.

Frozen shoulder
Zoals de naam aanduidt, is dit een aandoening waarbij de bewegingsvrijheid van de schouder sterk beperkt is. De patiënt heeft bv. veel moeite met het aantrekken van een jas. Een frozen shoulder ontstaat door langdurige overbelasting van het schoudergewricht. Hierdoor wordt het gewricht geïrriteerd. Als reactie hierop verkrampen de spiergroepen rondom de schouder en wordt de beweging ervan beperkt. Als de verkramping van de spieren te lang aanhoudt, kunnen de spiergroepen verkorten waardoor een normale beweging van de schouder niet meer mogelijk is.

Carpaal Tunnel Syndroom
Door de pols lopen zenuwbanen die door overbelasting onder druk komen te staan. Er ontstaat een beknelling van de zenuw die door de tunnel van de pols loopt. Het gevolg is pijn die voornamelijk in de pols, hand en vingers te voelen is.

Tennisarm
Een tennisarm heeft niet altijd met de tennissport te maken. De oorzaak is overbelasting van de onderarm door herhaaldelijk de spiergroepen aan de buitenkant van de arm te gebruiken. De pijn is voornamelijk voelbaar aan de buitenkant van de elleboog en straalt vaak uit naar de onderarm.

Golfarm
Net als bij de tennisarm heeft de golfarm ook niet altijd met de golfsport te maken. Overbelasting van de spiergroepen aan de binnenkant van de arm zijn de oorzaak. De pijn is voelbaar aan de binnenkant van de elleboog en straalt vaak uit naar de onderarm.

Verrekking van de lies
Dit is één van de meest voorkomende voetbalblessures. De oorzaak is een irritatie van het gebied rondom de lies. Hierdoor verkrampen de spiergroepen rondom de heup en de lies en ontstaat er een bewegingsbeperking.

Meniscus en kniebanden
Deze blessures worden veroorzaakt door plotselinge draaibewegingen van het onderbeen ten opzichte van het bovenbeen. Hierbij worden het kniegewricht en de omringende gewrichten als het ware ?gewrongen?.

Osgood Schlatter Syndroom
Hierbij is de peesaanhechting van de bovenbeenspieren (die onder de knie aanhechten) geïrriteerd.

Enkelproblemen
Klachten aan de enkel worden veroorzaakt door een verzwikking of een verstuiking. De banden en pezen rondom de enkel worden verrekt, hierdoor ontstaat er een zwelling. Het gevolg is een bewegingsbeperking van de enkel.

Oorzaken en symptomen

Belangrijkste oorzaken zijn geen (goede) warming-up en cooling-down, te hard van stapel lopen met een sportprogramma of een val of duw tijdens het sporten. Natuurlijk is goede training (les!) ook heel belangrijk. Zonder les genomen te hebben afdalen van een zwarte piste is vragen om blessures.

Bij sportblessures is de pijn meestal voelbaar rondom de gewrichten en spiergroepen die geblesseerd zijn. De symptomen kunnen van acute aard zijn waarbij de patiënt intense pijn voelt. Ze kunnen ook geleidelijk optreden bv. bij een spierreactie waarbij de spieren intensief aangespannen worden en spierpijn veroorzaken. Ook bij gewrichtsletsel treedt vaak een zwelling rondom het gewricht op.

Behandeling door de chiropractor

De behandeling is gericht op de geblesseerde gewrichten, banden, pezen en spiergroepen. De technieken die gebruikt worden zijn o.a.; manipulatie-, tractie- en drukpunttherapie. De doelstelling is functieherstel van de betreffende gewrichten en spiergroepen. Het is mogelijk dat de patiënt een specifiek oefeningenprogramma krijgt om dit te ondersteunen.

Voorkomen is beter!

Bereid u altijd goed voor op de sport die u gaat beoefenen. Draag altijd de juiste kleding en heel belangrijk, het juiste schoeisel. Denk aan een goede warming-up en cooling-down (ook voor geoefende sporters). Neem les in de sport die u beoefent. Het is uiterst belangrijk om de techniek van de sport onder de knie te krijgen. U leert de juiste bewegingen waardoor sportblessures voorkomen kunnen worden. Loop niet te hard van stapel, bouw het sportprogramma langzaam op.

Contact

Chiropractie Apeldoorn
Deventerstraat 77
7322 JL Apeldoorn

Telefoon
055 - 367 05 03

Privacy Verklaring

Openingstijden

Maandag:--------08:00 - 21:00 uur
Dinsdag:---------08:00 - 21:00 uur
Woensdag:------ 09:00 - 16:00 uur
Donderdag:------08:00 - 15:00 uur
Vrijdag: --------- 08:00 - 17:00 uur